Direktlänk till inlägg 21 augusti 2020

I trädgårdslandet

Av Cindi Groop - 21 augusti 2020 07:26

Ja det blir mycket blommor och blader nu, men det är ju den tiden på året. Snart är frosten här och en lång väntan tills vi får börja så grönsaksfröerna igen.


Jag satte ju alla grönsaker på en kväll i slutet av maj. Det var riskabelt för vi hade haft många frostnätter och allmänt kallt. Men jag drog täckväv över och hoppades på tur. 

Efter tre veckor vågade jag försiktigt dra bort väven för att titta om det fanns något liv. 

 

Och visst! Potatiskålarna var upp och både kronärtskockorna och majsen hade överlevt. Det hade jag inte väntat mig.

Och ullen tror jag nog har varit till hjälp. Både med att hålla kvar fukt, men också till att kväva ner ogräs. Dock luktar mitt tädgårdsland våta får vid regn, men jag är ju inte vanligtvis där i regn-

Årets grönsaker har dessutom visat sig vara väldigt friska. Det är första året jag inte har mask i varken lök eller morot. Om det sen beror på ullen eller annars bara årets förhållanden så kan jag inte svara på.


Med regnet i juli så har allting vuxit sig väldigt kraftigt.

 

Ja dillen har sått sig själv och blommar lite överallt. Men de är så fina så de får hållas.


Vi har redan skördat lite kronärtskockor samt ärter och lök.

     

Jag hittade en gammal skohylla att torka löken på. Dock rymdes inte all lök i, men en del får torka så här i alla fall. Det brukar vara svåraste delen att få löken riktigt torr så att den inte möglar i lagret.


Majskolvarna ser riktigt stora och tjocka ut. Det är jag så ivrig över. Så många år har majsen blivit till skit och ingenting, men i år tror jag på en riktigt god skörd. Återkommer om dem då det är dags att skörda.


Måste bara visa våra nya hallon.

 

Alltså Glen Dee är JÄTTESTORA och smakar riktigt gott. Det mindre är Maurin Makea, också den stor ju, men bara hälften så stor som Glen Dee.


På sommarstugetomten plockade vi också en hel del blåbär.

 

Jag brukar inte ge mig tid att plocka blåbär för det sammanfaller med så mycket åkerarbete, men de här plockade Krister och jag på en liten stund bara runt husen.

 

Bästa belöningen.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards