Alla inlägg den 12 november 2012

Av Cindi Groop - 12 november 2012 17:58

Jag hittar tyvärr inte den rätta sladden så jag får några nya bilder överförda till datorn. Blir ju alltid trevligare med bilder.


Detta blir en snabb uppdatering över veckan som gått. Korna som gick över tiden fick sina kalvar natten till onsdag. Kalvningarna gick bra, men den ena kalven har en liten missbildning på framfötterna. Hon står alltså inte på klövarna, utan på första leden. Jag måste ta ett foto, så ni får se. Det blev en del arbete innan hon orkade dia själv, men nu verkar hon nog klara sig själv. Dock kommer mor och dotter att få bli kvar i kalvningsboxen tills fötterna förhoppningsvis rätar ut sig. Jag ska ringa veterinären imorgon och fråga om det går att hjälpa den på något vis.

Detta var den första kalven jag fick efter Lancelot av Bäckaby. En mycket lovande ung tjur, inte hans fel förstås att fötterna ser ut som dom gör. Jag misstänker att den legat fel, kanske därför också som kon gick över tiden. 


Den andra som kalvade, Rullan, fick en pigg flicka som fick gå ut tillsammans med de andra så fort vi fick den vägd och märkt. För nästa kalvande ko stod på kö för att komma in. Ni som följt min blogg kanske minns Ragnhild. Hon fick slidframfall förra gången hon kalvade och jag blev rekommenderad att slakta bort henne, men jag valde att försöka en gång till. Det var nog lite nervöst att se hur det skulle gå i år, men allt gick som på räls. Jag tog in henne torsdag förmiddag och femtiden på eftermiddagen fick hon en kokalv. Lilla Zignhild blev märkt, vägd och utsläppt idag.


Nu har vi bara två kalvningar till i höst. Och nej, inga tjurar har jag ännu fått efter Orvar, bara kokalvar. Vi får hoppas att de sista två är tjurar nu, statistiskt sett MÅSTE det bli tjurar. Vi vägde annars 200-dagarsvikten på hans första döttrar idag. Jag är mycket nöjd med tillväxten. De var bara tre stycken av hans döttrar som vägdes nu, men deras medelvikt var 370kg. Medelvikten för simmentalkvigor i hela landet ifjol var 297kg.


Jag får infoga en några veckor gammal bild på en ko som varit i slagsmål, lite svettig.

 

Ibland blir får någon knasig ko för sig att hon vill klättra i rangordningen och då kan det bli ordentliga slagsmål.

   


Nu ska jag äta risgrynsgröt och rågbrödssmörgås med skinka från egna grisar, rökt hos Herrgård i Malax, smaskens.



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards