Alla inlägg den 1 oktober 2017

Av Cindi Groop - 1 oktober 2017 07:35

- Jaha,  vad gjorde du i helgen då?


Jo jag fick tillbringa lördagskvällen med att dra fram en ny kalv.


Räfbacken Zilla hade beräknad kalvning till 24.9 Så jag har haft henne instängd i kalvningsbox i en veckas tid redan. I fredags tröttnade jag på att vänta.

Krister ville att jag skulle känna efter så att det inte var något felläge som gjorde att det inte kom igång.

Sagt och gjort. Fast med kossan i fångstgrinden

 

På med handske och massa glidmedel.

 

Nej, allt kändes normalt-

Jag släppte ut henne med de andra kossorna så hon skulle få vandra lite mera.

Istället tog jag in en annan ko som såg mera kalvningsfärdig ut.

Under fredagen kom ingen kalv.

Men efter hundpromenaden på lördag kväll ser jag att förstås kossan jag släppte ut igen har börjat kalva.

In med henne i box igen och hämta hjälpmedel för säkerhets skull.


Nu är det jobbigt.

 

Jag tänkte filma kalvningen.

Men här har jag inte nerver att vänta längre utan beslutar mig för att hjälpa till.

   

Allt gick bra.


  Jag väntar med dem ännu en timme för att vara säker på att det inte är tvillingar.

Men kossan rensar sig och kalven stiger upp och börjar söka spene.


Nu fryser jag ordentligt och går in till tolvslaget och somnar bredvid lille Liam.


Sånt hos oss en lördagkväll.
 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards