Alla inlägg den 13 oktober 2017

Av Cindi Groop - 13 oktober 2017 15:14

Denna vecka har varit omväxlande. Förra fredagen var nästan för spännande.


Efter arbetsdagen beställde jag att bastun skulle vara varm till åtta-tiden.

Så medan jag gick och skötte får/hästar/hund så gick Liam och Krister och satte eld i bastuugnen.

Jag kom in straxt före åtta och hörde dem pyssla på i musikrummet. Själv hämtade jag handduk och smög mig ner vid datorn i kontoret i väntan på att få gå i bastun.

Plötslig ser jag Krister rusa ut och ropa: Släng ut hundarna, det brinner!

Rök väller ut från bastun, jag nappar tag i Liam, slänger ut Yezz och går upp på övre våningen.

Krister får tag på en brandsläckare och tar sig tillbaka in i bastun.

Han får branden snabbt släckt, men rök har vällt ut i hela källaren och sprider sig nu till oss där uppe.


Vi sätter på ytterkläderna och flyttar oss till gamla stugan tvärs över vägen.

 

Flyktingar.


Här sitter vi tills Krister vädrat ut värsta röken och vi kan gå tillbaka till huset. Det blev ingen bastu denna kväll.

Jag ringer till räddningsverket och meddelar att vi haft en liten incident, men att läget nu är under kontroll.


Det som hände var att då de tänt eld i ugnen så hade de använt tändvätska. Men för att Liam inte skulle springa runt och spruta tändvätska runt huset så ställde Krister flaskan högt upp utom räckhåll, ovanpå bastuugnen. Meningen var ju förstås att ta med den ut, men som alla vet som har småbarn, så kan man bli tvungen att springa efter vilda ungar. Vilket alltså hände, och flaskan glömdes bort.

Tur i oturen var ju att de stannade kvar i rummet utanför bastun och kunde reagera direkt rök sipprade fram under dörren. Hade de varit uppe i huset så hade hela huset kunnat brinna ner.

 


Nåja, eländet var inte över denna kväll.

Vi bytte om till pyjamas, tog en flaska vinbärssaft och förberedde oss för sängen. Medan jag plockar av bordet klättrar Liam upp på en stol, svänger för hastigt, faller och pang! ögat mot bordskanten. Jag hör direkt att nu tog det bra.

Nå smärta och blått öga, men annars ok.

 

Så nu ser han ut så här.   


Gullplutten.

 


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards