Alla inlägg den 7 december 2019

Av Cindi Groop - 7 december 2019 08:08

Sitter och söker flygbiljetter.

Nämen kom hon inte just hem? kanske ni tänker och jo, men denna gång är det för jobbet och vår avelsdjursköparresa till Sverige. Vi blir inte så stor grupp som åker men jag hoppas de som kommer med har köpbyxorna på, så inte resan blir i onödan.

Själv velar jag från dag till dag. Ibland tänker jag att nog vore det ju enkelt att skaffa en ny avelstjur inom landet och ibland tycker jag att visst kan jag köpa en tjur åt korna och en åt kvigorna och kanske någon ny kviga på samma gång från Sverige. För att inte tala om att jag ju skulle kunna slänga i några renrasiga dorperfår på samma gång som transporten ändå går.

Men sen är det allt extra jobb. Transporter, provtagningar, dokumenteringar, karantän och fan och hans moster.


Nå vi får se. Ny tjur behöver vi i vilket fall som helst.

Jag har förhandsbeställt 10 semindoser av Sneumgaard Imperator. Jag behöver nog mer än 10 doser, men det går att beställa mer av tjurar som finns i lager senare i vår om jag tycker det. Det beror lite på hur många tjurar som kommer med hem från Sverige och förstås vilka släktträd som finns på dem.

Imperatordoserna var lite onödigt dyra, 53€/st, men han borde vara en toppentjur och det finns en begränsad mängd doser i lager, så det gäller att passa på.


Vi har nu börjat ta dna-prover vid öronmärkningen av kalvarna och jag har anmält oss till genomprojektet. Så bara att börja rycka dnaprov på kossorna nu då. Funderar på att beställa klövverkaren och knycka hårstrån då de ända sitter fast i klövbänken. På samma gång, ni vet.

 


Vi väntar ännu på höstens sista kalvning. Det är Xylvia, hon som fick trillingar. Hon har beräknad tid 8.12, så det borde vara nära nu. Det blir henne sista kalvning, för hennes juver krånglar. 1/4 av juvret blir inflammerat varje gång vid kalvning. Det har gått bra hittills, men nu ser det inte bra ut. Så bara vi klarar av denna kalvning nu, så får det bli hennes sista.


Jaha, en kaffekopp nu bara, så ska vi se vad denna dag bjuder på. Ha det gott!

 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards