Alla inlägg den 20 december 2019

Av Cindi Groop - 20 december 2019 10:04

Det blev Nisse som vi seminerade med denna gång. Och Xylvia fick tvillingskalvar på beräknad dag, tjur och kokalv. Hon har 12 levande kalvar på 6 kalvningar. Men inte en endaste kviga har jag sparad efter henne. Förra årets var ju så nervös, så hon for till slakt. Årets kokalv verkar ha ett helt annat lynne, lugn och nyfiken. Däremot är ju hon då tvilling med tjur så det blir väl ingenting av det heller. 

Gloria och Goliat. Goliat med lite böjda framben ännu. Men de rätar nog snart ut.

 

Det blev ju inte heller något av 440 Flamenco som jag skrev om som skulle dräktighetsundersökas. Fanns ingenting där, typiskt.

Och jag mindes fel, det var inte Polkas dotter, det var hennes dotterdotter. Morfar Steinadler. Hon är snygg som tusan, toppen stamtavla och steril. Jepp, jepp. Nåja, bara att bryta ihop och börja om.


Höstens kalvningar är nu överstökade och vi kan konstatera att vi har i medeltal 1 levande kalv per ko, även om hösten började med två kastningar. Detta tack vare flera tvillingfödslar. Så vi får väl vara nöjda i alla fall. Det kunde vara bättre, men det är nöjaktigt.


Just nu arbetar ungtjuren 2204 Räfbackens Favör med de höstkalvade korna. Han är son till vår förra tjur Charmör och till tidigare nämda 278 R. Veronica som seminerades med Nisse (morfar Amat av Matberga).

Jag valde Favör som betäckare nu mest för att vi skulle få så enkla höstkalvningar som möjligt. Vi ska minska på höstkalvningarna och prioritera vårkalvningar, men de han hinner få fixade på 3 veckor får kalva ännu i höst.


Äsch, måste gå. Återkommer då jag kan.


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards