Alla inlägg den 21 december 2019

Av Cindi Groop - 21 december 2019 04:45

I måndags satte vi oss på bussen till Vörå. Ja, det går ju inga bussar direkt till Vörå annars, men den här var beställd för ÖSP´s höstmöte. Det var dimmigt coh nära fryspunkten, så vi var glada att få köra buss.


ÖSP firade 85 år under höstmöten. Först var det höstmöte, så fick vi god lunch och så var det föreläsning och utdelning av förtjänsttecken. Denna gång fick jag vara en av de som premierades.

 

   

Dagen avslutades med kaffe och tårta.

 

Tacksam för uppskattningen.


Och jag måste nog säga att jag är glad för att producentförbundet finns. De gör nog nytta för oss bönder. Vem skulle annars bevaka våra intressen?

Och duktigt folk har de lyckats rekrytera inom organisationen. Kunniga, intresserade och välformulerade är de.

Mötet sköttes perfekt och höll tidtabellen.

Jag har lite svårt att förstå de bönder som inte ansluter sig till bondeorganisationen. Javisst, det är billigare så, men vi andra får ju istället betala för allt. Och organisationen arbetar ju för alla markägares bästa.

Visst kan man vara av olika åsikt i många saker, men var ska man diskutera detta om inte inom bondeorganisationen? Vi har högt till tak, och allas åsikt får komma fram. Men majoritetens åsikt gäller ju. Det är väl det som kallas demokrati?!


Det här var nu mitt sista möte som fullmäktigeledamot för SLC. Nästa år fortsätter en annan kvinna på min plats. Lycka till Josefin!

Inte kan jag stoltsera med mycket jag åstadkommit, men att stärka kvinnornas roll inom bondeorganisationen har varit en hjärtesak för mig. Och därför kan jag nu tryggt lämna över stafettpinnen då jag hittat en kompetent och engagerad kvinna i mitt ställe.

Via lokalavdelningen har jag skrivit några motioner som fått blandat mottagande. En handlade om att höja summan för utjämningsreserveringar i beskattningen. Den togs väl emot och borde träda i kraft detta år. Men sedan var regeringen och föll innan det hann träda i kraft, så nu är jag lite osäker på om det gick igenom eller inte.


En annan motion jag skrev handlade om att det var för mansdominerat i styrelsen och jag yrkade på att det alltid borde finnas en plats åt en ungdom och en åt en kvinna i styrelsen. Den togs däremot inte väl emot av styrelsen och det kan hända att jag trampade på några ömma tår då jag påstod att styrelsen mest bestod av gamla gubbar som hängav sig åt inbördes beundran. Det var tom en `gammal gubbe` som tyckte att jag borde ha förstånd att vara tyst, varpå jag replikerade att det liknar lite gamla kommunistfasoner om man inte fritt får uttrycka sin åsikt.

 

Så den motionen blev det inget av, MEN, då det var dags att välja nya styrelsemedlemmar så hade 3 distrikt valt en kvinna som sin kandidat. Så fast motionen föll, så hade den haft sin funktion att medlemmarna började se sig om ifall det fanns kvinnor som kunde sitta i styrelsen. Så nu har det gått från 0% till 50% andel kvinnor. Lite nöjd över det är jag i alla fall. 

Men det är just det jag vill poängtera. Om inga kvinnor ställer upp och engagerar sig, så finns det inget stöd och ingen som tänker efter ifall det existerar kunniga kvinnor. Män väljer i första hand män. Förstås.


Jag vet inte riktigt hur man ska få med de bönder som står utanför, producentorganisationen. Javisst det kan vara så att de absolut inte vill. Men tänk om det är bara för att ingen frågat på länge och gett de rätta argumenten? 

Nå, all information finns ju lättillgängligt på nätet nu för tiden. På www.ösp.fi  eller www.slc.fi hittar du all information du behöver. Kom med vetja!

#bondenbehövs #viskaparlandet

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards