Alla inlägg den 7 oktober 2013

Av Cindi Groop - 7 oktober 2013 19:07

Dag 2 på min dagbok


Rutinjobb som vanligt, dvs baggarna in och ut samt frukost och kvällsmat åt korna. Inga kalvningar.


Måndag = dyngdag. Rengjorde gångarna och fyllde på med torr torv i liggbäddarna.

Idag vägde vi två 1 åriga tjurar. 2086 vägde 725kg och 2088 vägde 685kg. Bra vikter båda. Faba har körning nästa måndag, så då får de sina avelsvärden. 2086 är son till Steinadler och 2088 är son till Olvert av Esered. Jag tänkte sätta dem med varsin grupp kvigor i december.


Dyngkörningen gick bra förutom att kossan Ronjan beslöt sig för att gå ut till de andra korna med sin kalv. Då vi skulle stänga hennes grind så tryckte hon upp den och trängde sig ut. Ronja kalvade 1.10 och de skulle vanligtvis ha blivit utsläppta för länge sedan, men eftersom vi har platsbrist ute så har hon fått stå inne i box lite längre än vanligt. Hennes kalv är efter Vingegard Filius, tjuren som jag fick gratis semindoser av för att vi ställde upp i tv ifjol. Kalven vägde 68kg! men kalvningen klarade hon själv. Någon dag tidigare kalvade Pinglan efter samma tjur och den kalven vägde 70kg. Det tror jag är den största kalv vi någonsin fått. Jag hjälpte till och dra då, men den kom nog ut utan problem.

I vår kommer fem kalvar till efter samma tjur. Hoppas de inte blir lika stora. Så stora födelsevikter duger inte till avel, utan de får bli kött. Ronjas kalv har dessutom lite problem med frambenen, så ett köttdjur helt klart.


Så eftersom Ronja gick ut så släppte vi även ut Pinglan och dessutom Ragnhild med de andra korna med kalv. Det ledde i sin tur till att jag måste avskilja en grupp vårkalvande kor idag. Kalvarna får gå kvar i gruppen där de gått med sin mamma. Men mamman får gå i hagen bredvid tillsammans med de höstkalvande korna som inte kalvat ännu. De kommer att vara högljudda nu några dagar. Så om ni hör något i byn som ropar, så är det bara Jenny, Viivi, Semlan, Tingeling och Wanja som är stinna i juvret och längtar efter sina kalvar.


Dessutom går 11 djur kvar på bete ännu på Sjöslätan. De ska nog tas in så småningom, men hösten är ju ännu så fin så de mår bäst ute.


På eftermiddagen hade jag tid till besiktning av volvon. Allt i skick, kör vidare ett år igen.

På samma resa var jag och hälsade på vår stora John Deere traktor som befinner sig på verkstan. Den hade lite överlopps vätska på ett ställe där det bara skulle finnas olja. Vi befarade det värsta, som Krister ofta gör, men det visade sig bara vara cylindertoppspackningen som var sönder. Nu väntar de bara på nya delar och så ska de skicka iväg cylindern och slipas lite så borde den bli som ny. Det är alltid spännande då man måste föra traktorn till verkstaden. Man vågar inte gissa heller hur saftig räkningen blir.


På vägen hem stannade jag vid markkarteringstjänst för att hämta tomma askar att sätta jordprov i. Vi är tvungna att med jämna mellanrum ta prov av marken på våra åkrar för att undersöka vad marken innehåller och på basen av analysen bestämma gödsel och kalkningsåtgärder. Skittråkigt, men det måste göras.


Vi körde även idag ut en halmbal i hagen åt korna. Tänk vad de tycker att det är roligt att få bråka med en hel bal. Jag försöker puffa den åt ett håll och på andra sidan står en ko och försöker få den åt ett annat håll. Lite spännande ibland för de är ju lite starkare än vad jag är, men jag vann i alla fall.


Nu återstår provförhör av den bångstyrige sonen och hundpromenad. Tror det är lättare att gå ut och gå med tre hundar än att få sonen att läsa läxan. Suck.


Tänkte bjuda er på lite ogräs idag.

       

Har ni tänkt på hur mycket vackert ogräs vi har i detta landet?


Ja, jag tänkte ju glömma att berätta att jag givetvis har övat på min ukulele idag.

Ja faktiskt så har jag börjat ta ukulele lektioner. Jag såg att medborgarinstitutet ordnade en kurs i ukulele, så jag for och inhandlade en dylik och anmälde mig till kursen. Så varje tisdag 17.40 har jag lektion i 20 minuter. Låter kanske knasigt, men det är jättekul. Nu övar jag på min favoritlåt, Somewhere over the rainbow.

Om ni vill höra hur det egentligen ska låta så gå in på youtube.com och sök IZ och låtens namn. Den sitter jag och sjunger och spelar till nu varje dag. Kanske någon kan filma mig någon dag då jag sitter och över, så ska jag bjuda er på ett gott skratt.

Gokväll!

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards