Alla inlägg den 29 oktober 2013

Av Cindi Groop - 29 oktober 2013 10:34

Äntligen har min andra skånekviga fått en kalv med Orvar. Hirschts pappa är WKF Romeo.


Första året seminerades hon med Prostock Hickory, gick 9 dagar över tiden. Fick en för stor tjurkalv som hann dö innan vi fick ut den. Förra juni seminerades hon igen, blev dräktig, men fick troligen missfall i ett tidigt skede. I december så seminerades hon igen, blev inte dräktig utan fick gå ut i gruppen med Orvar. Och Orvar gjorde sitt jobb, så nu föddes en flicka i söndags som vägde 48kg. Mor och dotter mår bra och jag kan andas ut. Om det inte skulle ha lyckats denna gång så hade framtiden inte sett så ljus ut för Hirscht.


Detta är Hirscht på betet i sommar.

 


Nu får jag planera hennes nästa seminering i december. Jag har beställt 10 nya doser av en tjur som heter Strabinos. Han kan också användas till kvigor. Jag funderar lite på om jag ska använda honom till Hirscht. Avkommor efter Hirscht kan jag ju använda själv, så jag behöver använda en semintjur av en släkt som jag inte använt förr. Jag har dock ännu kvar 2 doser av Steinadler som har det fantastiska avelsvärdet +49. Skulle det vara smartare att använda honom som jag vet är bra? Strabinos har inget avelsvärde ännu i Finland eftersom han är så ny att han inte har 10 vägda avkommor som krävs.

Hmmmhmmm.... Det är sådana beslut jag måste ta och hoppas att jag gör rätt beslut.

Steinadler borde jag kanske använda till mina egna kor som har högst avelsvärde, t.ex Victoria som har +31 eller Xenia som har ett förväntat värde på +25. Om jag får en avkomma av Steinadler och Victoria så får kalven ett förväntat värde på +40, med möjlighet att bli ännu bättre om den växer bra. Mumma, det skulle nog vara läckert det. Men nu är Victoria redan dräktig med Orvar och den kombinationen ger en kalv med väntevärde +23. Inte dåligt det heller, men nog skulle +40 kännas bra. Månne inte jag måste spara Steinadler till Victoria nästa sommar?


För övrigt fick vi 2 kalvar till också under helgen. Stina fick en tjur i lördags och Truls fick en kviga på söndag kväll. Allt gick bra och Orvar är far till alla. Jag har ännu instängd en kviga som hade beräknad kalvning igår, men ännu har ingenting hänt. Hon är dräktig med Semintjuren Nisse av Gyllebo, den sista seminavkomman detta år. Resten som kommer är alla Orvars.


På söndag kväll hade vi tänkt åka på musik-och komikkväll i byns ungdomslokal, men Truls kalvning råkade sammanfalla med det, så då var ju valet enkelt. Vi fick vår underhållning i kalvningsboxen istället.


På söndagen for vi undantagsvis ut på lunch. Det var växthusrestaurangen Lind´s kök som firade sin 8-årsdag med buffét och kaffe och tårta.

Då vi kom dit så var väntetiden in ca 1h! Vi svängde i dörren och istället for vi till Teuva och tittade på en harv. Det är typiskt en bonde. Om det finns möjlighet att titta på maskiner då man en gång är utanför gården så tar man ju förstås chansen    Tack och lov var det bara en skrothög, så vi fick vända tillbaka utan harv.

Denna gång var kön kortare till lunchen och vi kom in efter ca 10 minuter.


Och vilken lunch!!!! Det var så snyggt och så gott. Vi behövde nog inte äta mer den dagen. Om ni har vägarna förbi Närpes så kan jag vekligen rekommendera stället.


Nu ska jag grava några sikfiléer som vi fått. Hoppas jag lyckas få dem goda och passligt salta. För övrigt så ska jag på eftermiddagen med Lucas på allergiutvärdering, skjutsa honom till Yttermark, hem och sköta en ko eller två, laga mat, tillbaka till Yttermark på min lektion och så hem igen, äta och sköta allt det jag inte hann med förra varvet jag var hem.

Kanske dags att börja på?

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards