Alla inlägg den 26 oktober 2013

Av Cindi Groop - 26 oktober 2013 12:33

Idag har hästarna fått sina vinterskor. Visserligen är det inget vinterföre än, men precis som med bildäck så är det väl bra att vara ute i god tid innan halkan slår till.


Jag hann ju tidigare skriva och berätta om Ragnhild som hade slidframfall för 3 år sedan, men som efter det fått två kalvar utan några problem. Nåja, i onsdags ramlade det ut, 2,5 vecka efter kalvning. Varning för lite läbbiga bilder.

 

Här har jag just tagit in henne och hennes kalv i behandlingsboxen i väntan på veterinär. Hon mår inte bra.

 

Bilden är, tack och lov kanske, otydlig. Men det röda som hänger ut, ska inte hänga ut.


Veterinären kom, gav lugnande och ryggmärgsbedövning, och med hjälp av en vinflaska som armförlängare så tryckte han in hela paketet igen och sydde ihop. Hon var riktigt pissnödig, paketet hade säkert varit i vägen.

 

Som ny.

Ragnhild mår nu bra igen. Jag glömde ju förstås att fråga hur länge hon ska vara ihopsydd. Jag måste ju själv skruva bort skruvarna.


Denna gång vågar jag inte utmana ödet igen, utan Ragnhild kommer att få gå till slakt i vår då hennes kalv är så gammal att han klarar sig själv.


Lammen är nu styckade och frysta, Tackorna klippta och utflyttade i vinterhagen. Nu återstår bara att mocka bort fårskiten ur hästboxarna där de varit i drygt en vecka i väntan på slakt och klippning. Men det hinner jag inte idag, för nu måste jag gå och mata kossorna. Krister får förhoppningsvis det sista plöjt i Övermark idag. Sakta men säkert får vi höstens arbeten gjorda.


Ja, jag beställde en ny klänning på nätet som jag tänkte ha på bröllopet. Får se om det passar, fy, är både ivrig och rädd. Jag i klänning, det blir aldrig bra. Det går bara i skalan från dåligt till i bästa fall mindre dåligt.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards