Alla inlägg den 7 november 2022

Av Cindi Groop - 7 november 2022 07:24

Det blir mycket ko relaterat nu, men lika bra att köra igenom den kategorin nu på en gång.


Vi har nämligen köpt lite mera kor.....

Jo och det var inte alls planerat, men sånt som händer mig ibland.


Det var nämligen så att samma Anna som jag var till Elmia med var hit i somras för att exteriörbedömma våra kor.

Alla våra stamboksförda djur så ska egentligen exteriörbedömmas också. Vi ligger lite efter med det eftersom det har varit många byten på befattningen som exteriörbedömmare på vårt område. Men nu kom då Anna i augusti och skulle försöka komma ikapp lite med bedömningarna.

 

Efteråt så frågade hon ifall vi inte var intresserade av några nya kor, det låg många ute till försäljning nu på Fabas hemsida nautanetti, översatt ungefär nötkreatursnätet. Jag sa då direkt att nej, vi får inte köpa in kor från konventionella gårdar då vi har ekologisk produktion, och dessutom så har vi i år sparat alla egna kvigor, så vi har fullt till nästa år.


Men nyfikenheten var ju väckt, så jag gick in på nautanetti och kikade lite. Nja, jo, inte riktigt något som jag riktigt är intresserad av. Kanske en kviga med lite annorlunda stambok, men nej jag klarar nog mig utan.


Korna som var där så var däremot lite intressanta. 4 st med implanterade embryon från Tjeckien och USA. 

Så jag måste ju fråga våra myndigheter ifall det inte fanns någon möjlighet för oss att köpa konventionella kor.

Men svaret var nej, det får vi inte. 

Det tycker ju jag är lite märkligt kanske. Okej att kon aldrig blir godkänd ekologisk, men kalven som föds borde ju bli godkänd tycker man, eftersom den skulle födas på en ekologisk gård och utfodras med ekologiskt foder. Men nix, absolut förbjudet. Jag får inte köpa den.

Vad som skulle hända ifall jag ändå köpte den vet jag ju inte. Kommer de och skjuter den i hagen? Eller förlorar vi våra rättigheter att sälja ekologiskt? 

Nåja, även om jag är frestad att testa, så beslöt jag mig för att vi inte ska ha så roligt.


Däremot så började jag fundera, att dessa djur, ca 50st totalt som fanns på nätet, kan ju inte vara allt som fanns på den här gården.

Det var nämligen så att djuren kom från Finlands största simmentaluppfödare, som efter ett dödsfall på gården kommit fram till att de skulle sälja samtliga djur. Tragiskt på så många sätt. Gården hade varit i framkant inom simmentalaveln i 30 år och var med då de första simmentaldjuren importerades i början av 1990-talet.

Så jag tog kontakt direkt till gården och fick beskedet att jo, visst fanns det mera till salu. Faba hade valt ut en grupp som skulle gå till försäljning via dem och resten skulle just bjudas ut till livförsäljning via slakteriet. Men hon hade inte ännu skickat in listorna till slakteriet, så ifall det var något speciellt jag sökte, så fick jag välja först!


Nåjo, jag skickade in en ansökan till våra myndigheter om undantag från de ekologiska reglerna och tillstånd till att få köpa max 10st konventionella kvigor.

Nu finns det ju då vissa kriterier man måste uppfylla för att bli beviljad tillstånd. Att få tillstånd att köpa max 10% av befintliga vuxna dikor på egen gård är ganska enkelt, men nu ville jag köpa mer än 10%, så då måste jag formulera mig bra.


Kor som kalvat är alltså absolut nej, men kvigor kan man få specialtillstånd för att få köpa.

Det finns 3 olika alternativ man borde uppfylla, antingen planerar man att kraftigt utöka sin produktion - passar inte oss. Eller så har man drabbats av någon ovanlig händelse som gjort att många av de egna djuren dött - passar inte oss. Eller som tredje alternativ så planerar man att börja med någon ny specialinriktning på gården - passar inte heller oss. 

Men jag tänkte att jag försöker formulera mig för att försöka få det att passa på det tredje alternativet.


Så jag skrev en lång radiramsa om vikten för oss att få köpa dessa djur för att komplettera den genetik vi kan erbjuda till andra ekologiska gårdar som köper avelsdjur av oss.

Nja, jo de ville nog gärna godkänna vår ansökan, men då finns det en lista där ekologiska gårdar får sätta ut ekologiskt godkända avelsdjur till salu. Och ifall det finns ekologiska djur där så måste vi i första hand köpa från den listan. Att kan jag motivera varför jag inte vill köpa djuren på listan?

Förstås fanns det ju då kvigor på listan   


Så jag fick skicka in en förfrågan till den gården om vilka djur de hade till salu. Och det var helt bra djur, inget fel med dem alls. Men det var ju inget jag behövde. Orsaken till att jag ville köpa av gården som skulle sluta var ju just att jag ville ha en alldeles speciell genetik.

Nå det visade sig att de hade haft sina renrasiga simmentalkvigor med en tjur av en annan ras på sommaren. Nå inte vill ju vi som avelsgård köpa in korsningsdjur!

Så jag skickade och frågade ifall det är orsak nog för min ansökan. Och jo, det var en mycket bra motivering tyckte de. Pust!   

 


Så nu kunde jag fördjupa mig i simmentalsläkten. Så spännande!


Och jag hittade flera som jag ville ha. Så nu kommer det lite simmentalsläkten här som kanske inte är så intressant för alla. Men för andra avelsnördar så kan jag tänka mig att det är intressant. Jag tycker att det är fantastiskt spännande!


Jag köpte 3 dräktiga kvigor.

 

1069 Tunturi. f. O-A.Money ff. Prostock Hickory. mf. Nalle av Åbuen. mff. Kåmat.

Dräktig med L. Oskar - f. L Ihmemies. ff. Steinadler. mf. L. Love ET


1058 Taika. f U. Red Label. ff. Ulster. mf L. Lord ET(Brandberg/Dirnean Apostle)

Dräktig med P.Sello -  Osma/ Evolution


1033 Tema. f. L.Majesty ff.E Roine(Elit). mf. L.Ihmemies mff. Steinadler

Dräktig med P.Sello


Sen köpte jag 5 st kokalvar, födda våren 2022:


2053 Uppista f. P.Sake ff. Pommery av Sövdeljunga/ mf. Dirnean Apostle

2139 Universaali f. P. Sake. ff. Pommery av Sövdeljunga / mf. Orang av Stegatorp

2126 Ulla-Britt f. P.Sivari ff.Enzian vom Hanselhof( Excalibur) / mf. Nero. mff.  Vingegård Jericho

2143 Ura ET. f. Zentrum Vodnansk. ff. Curaheen Tyson ET / mf. Vingegård Lucky Luke

2156 Upeus ET. f. FSMB Pol Eddy. ff. FGAF French Attack / mf. JS Ultra Adolf A 85


Är det inte spännande? Vilka tjurar ska jag seminera dessa med i sommar?   


De som följt min blogg en tid kanske minns att jag var så besviken över en kviga jag inte fick köpa från Sverige sist jag var på shopping.

Hon var efter Pommery...

Nu köpte jag 2st efter Pommery!   Jaja, som farfar då, men i alla fall!


Och som lite kuriosa, så har en dräktig kviga då Ulster som farfar. Samma Ulster som vann SIRE-klassen på Elmia för två veckor sedan!

 


Nåja, det var lite avelsnytt. Glad är jag i alla fall att jag kunde rädda lite kolinjer för att utveckla simmental i Finland. Jag tycker att det är så synd att gården slutar, även om jag förstår att det var enda vägen ut för de efterlevande.

Ta vara på dagen alla där ute. Livet är värdefullt    





Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards