Alla inlägg den 29 november 2022

Av Cindi Groop - 29 november 2022 19:01

aha, så var vi igång med höstsemineringarna. Först ut var Fifi av Åbuen, en av de vi importerade för tre år sedan. Hon har hittills fått två kokalvar. Den första efter Imperator hade en korrigerad 200 dagars vikt på 438kg! Medelvikten på kvigor förra året i hela landet var 299kg. Hennes andra kalv var efter Moonlight. Den fick en korrigerad vikt på 396kg. Inte så illa pinkat av en ung ko. Men det betyder ju att hon mjölkar bra. Och det har istället lett till att hon i sommar varit lite åt magrare hållet och tyvärr inte blivit dräktig. Det tog också länge innan jag överhuvudtaget såg någon brunst på henne, men hon fick sommarens sista semindos. Men det ville sig alltså inte och därför har hon nu flyttat till höstgruppen. Nu är årets kalv avvand och Fifi ser ut att vara i gott skick nu.

Hon är nog förlåten. Bara hon tar sig nu så.   


Idag hade jag två att seminera. 475 efter Hector, som fått sin första kalv i höst. Både Hirscht och Orvar på mödernet.

Och så en kviga efter Unne, morfar Spartacus. 

 

Hittills har semineringarna lyckats bra tycker jag. Tydliga brunster och relativt lätta att seminera. 


Dock fick jag slänga ut Istanbull i gruppen med dräktiga kvigor för att jag behövde hans box för semineringarna. Och vad tror ni han gör samma dag han kommer ut? Jo han betäcker sin halvsyster! Men vad f-n!

507an är en riktigt fin Chicagodotter. Homozygot hornlös, välbyggd, riktigt trevligt lynne. Jag hade henne i gruppen av kvigor som skulle semineras i våras, men jag såg aldrig någon brunst på henne så hon blev aldrig seminerad utan fick gå ut med tjur i två månader istället. Där såg jag henne bli betäckt. Efter det har jag heller inte noterat några brunsttendenser, och tjock och fin har hon blivit i vinter. Men se Instanbull visste nog bättre.

Jag anmälde henne till slakt innan jag hann ångra mig och nu har jag dessutom sålt en del av  köttet på direktförsäljning, så nu finns det ingen återvändo. Det grämer mig, hon är fin och trevlig. Men kalvar måste vi nog få.

Men jag har en hel drös med fina kvigor, så nog kommer vi över detta också.


Frassin har haft en lite sämre dag idag. Hmmmm, jag borde inte vänta för länge. Ni förstår jag är ju dessutom dumma mamma som avlivar finaste Frassin. Men det börjar nog se lite mörkt ut. Tyckte ett tag att han blev lite piggare,men han tål nog inga stora bakslag. 


Jaha, dags att försöka få ungen i säng. Själv har jag varit hutlöst morgonpigg på sistone. Ålderdom?


Vi hörs en annan dag! Tjingeling!


Delar en fantastisk monolog. Lyssna på den!


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards