Alla inlägg den 24 november 2022

Av Cindi Groop - 24 november 2022 09:55

Idag hade jag Farmer Time träff igen med två klasser från Lagmans skola i Jakobstad. Det funkar jättebra via länk i telefon. Jag stod i fårhuset denna gång och jag fick jättbra frågor om produktionen. Jag visade också upp resterna av en plåtburk och berättade lite blodiga historier om vad som händer ifall delar av burken kommer in i djurs magar. SLÄNG INTE SKRÄP I NATUREN! Var meddelandet. Två bagglamm passade på att ha en liten stångningsuppvisning också.


Straxt efter träffen kom kvävebilen med kväve och doser. Ni kanske tänkte vid senaste inlägg att antingen är hon en väldig optimist eller otroligt självsäker då hon bara beställt 15 doser åt 13 kor och dessutom sålt avelstjurarna. Men visst har jag ju en backup.

 

Räfbackens Icon får ta hand om mina misslyckanden. Han har inte provat på förr, men då doserna är slut ska han få gå ut en sväng. Pappa Chicago, morfar Steinadler. Och han är jättesnygg! Den finaste vi har just nu tror jag.

Sen är han till salu till sommarens behov. Han var så hungrig nu idag så han hade inte lust att ställa upp på någon posering, så dåligt kort, men ett kort i alla fall.


I förrgår blev vi bjudna på producentlunch av vårt slakteribolag. Julbord stod på menyn. Riktigt gott var det.

 

Lax, skinka och kalkon och allt möjligt som hör julbordet till. Tack för maten!


Oj, nu blir jag hungrig!


På eftermiddagen idag kommer som sagt veterinären för vår återkommande hälsoinventering av djuren och så en titt på Frassin.


Imorgon är yrkesakademin på väg hit med en grupp studerande med djurinriktning, ska bli kul. Det är ju lite annorlunda än då man berättar om djuren för lågstadiet.


Sen lär det vara lillajul på söndag! ja jisses vad tiden går.


Ja så är det nöt köttretur, troligen 14.12 Ta kontakt ifall det skulle passa med en påfyllning i frysen.

Jag ringde också och frågade om lammslakten, och det visade ju sig att de glömt bort min anmälan, men vi fick in dem före jul i alla fall. Den 13.12 far dom. Jag hade också tänkt erbjuda grovstyckat lamm som återtag, men då blir återtaget 20.12 Hur många har tid att packa lamm i julveckan? Förstås ifall man vill ha lamm på julbordet så vore det ju perfekt, men jag velar lite nu om jag ska bjuda ut eller inte. Bara transporten blir ganska dyr, så jag borde sälja rätt många innan det lönar sig. Vi har själva slut på lammkött, så jag är nog lite frestad att ta återtag, menmen. Enklast är det ju nog att sälja allt till slakteriet. Ska fundera litet ännu på det.


Nu, måste jag få lunch. Vi återkommer någon annan dag.


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards