Alla inlägg den 9 november 2022

Av Cindi Groop - 9 november 2022 18:16

Nu gick jag ner till kontorsdatorn för........ja vad tusan var det jag skulle göra? Jag vet att det var något viktigt, men jag kommer absolut inte ihåg vad!


Nåja, kanske jag bloggar en stund så att jag rensar hjärnan.

Idag har vi vägt en grupp djur. 365 dagars vikt på förra höstens kalvar och 200 dagars vikt på de första kalvarna som föddes i våras. Riktigt bra tillväxter. Vi hade ju bra bete i sommar och det ger nog utslag på vikterna.

Jag passade också på att riva en hårtuss av de inköpta kvigorna för att skicka in för dna-analys. Främst för att få svar på om de är homozygot eller heterozygot hornlösa. Bra att veta inför nästa sommars semineringar.

 

Jag har ännu inte valt vilka tjurar jag ska beställa, förutom att jag fick tag på de sista 6 doserna av svenska Unicorn från lagret idag (usch, ute regnar det småspik). Men den kanske jag inte vågar lägga på kvigor, men nog på andragångs kalvare och såna kommer jag att ha många av i sommar.

Problemet är att hitta bra tjurar som passar att lägga på kvigor. Det blir att dammsuga runt på internetet och hoppas på tur.

Vägningen gick annars mycket bra, alla gick riktigt fint in i vågen. Det går ju inte att tvinga stora djur utan de måste nog självmant gå i. Fast jag var ju nog skitig från topp till tå. Det är alltid jag som får stå bakom av någon orsak.


Ja, jag har ju nog påbörjat mitt målningsprojekt.

 

Första raden grundmålade. Nu återstår ett varv med täckande färg innan första omgången är klara. Men då det inte tycks finnas tid till detta någon gång. Kanske imorgon.


Ja det kan jag ju berätta att vi har haft ett lite sämre hästår i år. 3 stycken har vi tvingats avliva. Så det har varit lite tungt. Också fina Linett gav upp en sommardag. Hon fattas oss.

 

Trots det finns det ännu 2 hästar kvar. Och jag försöker stålsätta mig för att inte släpa hem någon ponny åt Liam. Jag vet ju att han inte kommer att sköta den själv heller. Så bara låt bli!

Ni vet, jag önskar ju att han skulle bli jätteintresserad och rusa runt på ridplan i full galopp över hindren med sin fina ponny, men vad hjälper det vad mamma vill. Önskan måste nog komma från honom själv, och det ser inte lovande ut.


Nä hör ni, jag blev inte klokare. Vad är det jag har glömt?



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards