Alla inlägg den 21 november 2022

Av Cindi Groop - 21 november 2022 08:44

 

Minus 7 grader, vindstilla. Ännu ingen snö.

Vinterhalaren är på. Den skulle behöva lite underhåll, om bara hushållet bestod av någon sykunnig. Nå kanske någon riktigt kall dag jag klarar av att dra fram symaskinen.


Jag har följt Liam till skolan, tre hundar i följe, på samma gång...

Jag har fyllt på mineraler i rasthagen och puttat ensilaget på foderbordet. Krister gav kraftfoder innan han for ut på något åkerbro grävningsprojekt. Vi har 4 olika grävmaskiner på gång i höst igen. Blir vi aldrig färdiga med grävningsprojekten?

Jag har tömt kvävebehållaren på tömda plastbehållare, nu ekar byttan tom. Påfyllning på torsdag. Denna gång har jag bara beställt doser av en tjur. det blev lite bråttom plötsligt. Jag har haft två fina tjurar att betäcka med efter semineringsperioden i sommar, men så fick jag dem, tack och lov, båda sålda vidare till avel. Vår höstgrupp är liten i år, bara 13 stycken som förhoppningsvis ska bli dräktiga, så jag tänkte inte köpa semindoser alls. Men så sålde jag då tjurarna och fick hastigt och lustigt beställa något att seminera med. Det blev inga ingående efterforskningar utan jag skickade snabbt in en beställning på 15 doser Erebor PP

 

Sen blev jag lite stressad över att han inte har så mycket resultat ännu över kalvningsförlopp. Och vi har 5 kvigor som ska semineras. Ställer jag till med något elände nu? Alltid samma problem, var hitta en semintjur som är säker åt kvigor? Nå sen har jag nog fått lite mer uppgifter som tyder på att han nog kommer att fungera även åt kvigor. Så vi får hoppas att det går vägen. Brunstövervakning pågår, för nästa vecka börjar vi höstens semineringssäsong.


Annars, värt att fira, är att vi detta år haft ett helt fantastiskt kalvnings år. Alla kalvar har fötts levande, utan assistans. Inga tvillingfödslar, inga fellägen och allt har gått som en dans. Vårt mål är ju 0% dödfödda och i år lyckades det.   


Många olika fäder har vi ju haft, men alla har lyckats lika bra; Hiking, Harley, Dora Lee´s Jack, Mustik, Chaplin, Moonlight, Spartacus,Hugin och Testo. Dessutom har vi haft två egna ungtjurar i arbetet, en efter Hector(Hallas) och en efter Räfbackens Charmör(Champs Bravo).


Nej hör ni, jag ska ut på lite ärenden idag, så nu måste jag hoppa i duschen så jag hinner torka upp lite innan jag ska ut i vintereländet. Jag har packat dna-testerna så dem måste jag komma ihåg att få med mig då jag far.

 

Hälsningar från Frassin. Är han lite piggare nu eller? På torsdag kommer veterinären. Då kommer domen. 


Ja, jo, jag fick igång printern! Fråga mig inte vad jag gjorde. Bara att låtsas att jag vet vad gör.   




Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards